Evaluering af pædagogisk læreplan, temaet ”Pædagogisk læringsmiljø” 2021-2022
samt
Opfølgning på pædagogisk tilsyn 2021
Arbejdet med de to ovenstående opgaver blev afsluttet på en temadag i børnehaven d. 29. oktober 2022 – nedenstående beskriver vores dataindsamling, arbejdsproces og sammenfatter vores resultater.
Voksnes deltagelse i børns leg
Dataindsamling vedrørende temaet ”Voksnes deltagelse i børns leg i børnehaven Baunegård”
Vi interviewede 37 ud af børnehavens 42 børn – ét barn ville ikke sige noget – det giver en svarprocent på 86 %.
De fleste børn blev interviewet alene af en primær voksen i et rum for sig selv. 4 børn blev interviewet to og to sammen.
4 pædagoger gennemførte de 36 interviews efter en fælles spørgeguide:
Hvad laver DU, når du er i børnehave?
Hvem kan du godt lide at lege med i børnehaven?
Hvad kan du godt lide at lege
Leger de voksne med børnene i børnehaven?
Har du prøvet at lege med en voksen/ har du set nogle voksne lege med børnene?
Hvad laver de voksne i børnehaven, når de ikke leger?
Er der noget du synes de voksne skulle gøre mere af eller være bedre til?
Børnene blev optaget på video, og alle interview blev set af personalegruppen på en temadag i børnehaven d. 29.10.2022 – samme uge som de fleste interview blev optaget. Børnenes svar blev noteret i et skema.
16 børn svarede ja til at de voksne legede med børnene, svarende til 44%
19 børn svarede nej til at de voksne legede med børnene, svarende til 53%
1 deltagende barn svarede hverken ja eller nej, svarende til 3%
Efter de uddybende spørgsmål som, ”har du prøvet at lege med en voksen?” eller ”her du set nogle voksne lege med børnene her i børnehaven?” svarede yderligere 10 børn ja.
Efter de uddybende spørgsmål er resultatet
Andel af børn som har leget med en voksen eller set voksne lege med børn 72%
Andel af børn som fastholder deres nej til at de voksne leger med børnene 25%
Andel hverken ja eller nej 3%
Her er en opsamling af det børnene nævnte, at de voksne foretager sig – der forsøges her ikke at skelne mellem deltagelse i leg og andre gøremål:
De voksne: Trøster, holder møde, snakker, vinker farvel, hjælper, taler i telefon, arbejder, laver mad, passer på børnene, tager morgenmad frem, laver puslespil, spiller spil, leger far-mor-børn, leger med plus-plus, bygger kuglebaner, finder insekter og kastanjer, bygger huler, tegner, læser bøger, trøster når ”jeg har slået mig”, ”nogen har sparket mig”, leger med biler, hjælper nogen der ikke kan komme ned, laver gaver, leger kongens efterfølger, leger med de små, giver slik, arbejder med computer, holder øje med børn, leger købmand, leger restaurant.
Vi lavede børneinterviews som en udløber af vores diskussion af temaet på flere personalemøder i løbet af 2022.
Processen har ført til en øget bevidsthed og viden om de forskellige roller vi voksne indtager i børnenes lege og liv i børnehaven. Og givet et indblik i hvordan børnene oplever livet i børnehaven.
Opsummering af antagelser og spørgsmål, vi tager med os:
- Vores børneinterview bekræfter, at vi voksne i udstrakt grad indgår i fælles børne- og vokseninitierede, spontane aktiviteter – hvoraf nogen rummer elementer af leg eller former sig som leg. Det stemmer også med de iagttagelser af egen og kollegaers praksis, som vi løbende gør os i hverdagen.
- Der er i børnehøjde en forståelse af leg som for et flertal af børnene ikke forbindes med noget voksne er med i.
- Der er blandt os voksne en forståelse af leg, som noget børnene gør med hinanden, som vi voksne ikke (længere) er i stand til at indgå i ligesom børnene – det gør, at interaktionen forsvinder eller ændrer karakter, når vi er med eller træder ind i en leg – ”noget” bliver pludselig den voksnes ansvar, som før balancerede mellem flere børn.
- Regellege er som aktivitet også sjovt for børn at være med i – det er bare noget andet end børns indbyrdes leg. Vi kunne sætte flere regellege i gang på legepladsen, det er dog erfaringen, at nogle regellege er mere velegnede end andre til brug i en børnehave.
- Fordybelsen børnene imellem inde og ude er uvurderlig. Det er vigtigt at de oplever at nå frem til deres eget/fælles lege-flow.
- Kan en voksen blive én af gruppen i en leg med flere børn?
- Kan en voksen lege med en gruppe børn?
- Når vi laver sjov eller fjoller med børn i forskellige situationer, tager vi noget legende med ind i relationen mellem os og børnene. (Foregår det oftest med ét barn frem for en gruppe?)
- Det er ikke nødvendigvis i sig selv positivt, at voksne deltager i børns leg. Det er positivt at voksne er tilgængelige, har tætte relationer til børnene, viden om og indsigt i børns leg og livsudfoldelse. Kender til forskellige roller og måder at være voksen omkring legene.
Pædagogisk læringsmiljø.
Vi lod vores dataindsamling i form af børneinterview om ”voksnes deltagelse i børns leg” indgå i en evaluering af temaet PÆDAGOGISK LÆRINGSMILJØ fra vores pædagogiske læreplan.
Vi har genlæst afsnittet i vores læreplan, og sammenholdt det skrevne med vores videooptagelser af børnene i interviewet. Der er en meget høj grad af sammenfald i forhold til beskrivelsen i læreplanen og det børnene udtrykker i interviewet. Det fremgår fx at alle børn leger, har nogen at lege med, børnene er tydelige i deres bevidsthed omkring deres liv, ingen er i tvivl om at de voksne giver omsorg, og børnene altid kan finde en voksen. Børnenes udtryk giver fornemmelsen af en tryg ramme for et børneliv, hvor børn er handlende og aktive, lægger kræfter i, er engagerede og naturligt i centrum.
Vi lavede en opsamling, af ideer til vedligeholdelse og forbedring af legerummet inde og ude:
- Ærtepose-kaste-sted på legepladsen
- Træstubbe til legepladsen
- Brædder og plader til opfindelser og byggeri
- Nye garderobepladser til overbelægning i perioder
- Ny stor kurv til tæpper på Løberne?
- Ny stor hundekurv til leg (på tilbud i Nette el. lign.)
- Sy hundesnore til luftning af dyr
- Sy flere gaveposer
- Indrette penselsted med billige pensler udenfor?
- Perleplademåned i januar? Indkøb perler til snor.
- Huske at lave hjemmelavet modellervoks
- Afslut byggeri af legeanlæg v. kastanjetræerne med armgang-sted
- Dyreområde i den gamle grisesti – hestene flyttes der ind, spande, børster mv.
- Byg små fodboldmål