Kommunikation

Vi har gode erfaringer med at tale med forældre om ALT. Det lader sig gøre at få snakket om en hel del i hverdagen, når børnene afleveres og hentes. Hvis der er brug for at tale sammen i fred og ro, aftaler vi et møde.

På trods af at Aula benyttes i dagtilbud i Albertslund - har vi i børnehaven på Baunegård besluttet, at værne om vores mundtlige kommunikation. Vi vil fortsat gerne have, at vi taler sammen om det hele. Når børnene er syge, vil vi gerne have at forældrene ringer og fortæller det. Man må også gerne ringe og spørge om alt muligt, man gerne vil vide. Fx: Skal I på tur i dag. Går det godt nu med mit barn, som var lidt ked af det, da jeg gik? Man må også gerne ringe og give informationer om barnet, som man ikke fik sagt ved afleveringen. Eller fortælle, at naboen henter i dag. Osv. Pointen er, at forældre ikke kan SKRIVE dagligdags beskeder til os i Aula - vi tjekker ikke skærme i løbet af dagen.

Vi bruger heller ikke komme-gå funktionen i Aula - vi har en krydseliste af papir, som fungerer upåklageligt, den er tilgængelig for voksne og børn og giver mulighed for masser af læring. Her lærer børnene fx at slå en streg diagonalt i en kvadratisk rubrik. Det er faktisk ikke så nemt i starten, når man er 3 år. Det er generelt, at vi i børnehaven undlader brug af skærme, der hvor de ikke bidrager med noget af værdi.

Det er alt sammen valg vi har truffet, for at prøve om det er muligt at styre en udvikling, som kan forekomme næsten ustoppelig. Fordi vi gerne vil flytte fokus fra skærme. Og måske lykkes med at styrke personlighed og fællesskab i vores kommunikation, frem for ensretning og individualisering.

Børnehavens personale skriver nogle gange beskeder til forældrene, som sendes ud via Aula, når vi har brug for at fortælle noget til alle eller en af børnegrupperne. Selv om beskeden kun er til en gruppe, kommer den ud til alle. Vi hænger også informationer på opslagstavlen på døren i børnehaven. Vi vil indimellem benytte os af at forældre svarer over Aula, det gælder især for ferietilmeldinger. Forældre som ønsker at henvende sig til børnehaven på skrift, er velkomne til at sende en mail til kitti.kristiansen@albertslund.dk .