Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Værdigrundlag 

Baunegårds værdigrundlag er beskrevet i et samarbejde mellem personalet og bestyrelsen.


"Handlerum" 
At livet i institutionen er mangfoldigt. 
At udfordringer og muligheder vokser i takt med børnene. 
At børnene har indflydelse og hele tiden er med til at forme deres eget liv. 
Børnene har oplevelsen af at hver dag er ny, at alt kan ske. Det er kun de voksne - eller omstændighederne - der sætter grænserne. Det er dér vi skal møde børnene. Vi skal give lov... til suppe i regnvejr, give plads til alle Pippi Langstrømperne. Det forudsætter at vi voksne er nærværende så børnene kan vise os hvem de er. Og vi skal turde fejle og prøve igen... 

"Nærhed og nærvær" 
At vi er glade for børnene og for vores arbejde. 
At vi giver os tid til at lære hvert enkelt barn at kende. 
At vi er parate til at hjælpe når de har brug for os. 
De voksne er nærværende i forhold til børnene og forældrene. Vi prioriterer det enkelte barn, forsøger ikke hele tiden at være sammen med alle børn, giver os tid til tætte snakke med en enkelt eller få. Oplevelsen af at være en kendt person blandt bestemte andre er vigtig. Vi skal vise hvem vi er og give rum til at børnene gør det samme. Fysisk nærhed er også en værdi. 

"Venskab og fællesskab" 
At vi lægger vægt på at der udvikles tætte relationer - mellem jævnaldrende og "på kryds og tværs". 
At vi voksne er medlevende og aktivt bidrager til udvikling af fællesskab på mange planer. 
At børnene går her fra de er 3 til 14 år giver nogle muligheder for at kunne se frem og glæde sig til det der kommer - og for at vende tilbage til sine gamle baser... Mulighed for sandkasse-leg, fodboldkampe og rollespil på tværs af aldersgrupper. For smås og stores glæde af hinanden. 
Det er vigtigt vi er ærlige voksne som viser reaktioner. At vi fortæller, hvad vi synes. At vi hjælper børnene med at finde ud af at "være ordentlige"... 

"Det fysiske rum" 
At der inde og ude er udfordringer; rum og "lov" til fysisk udfoldelse. 
At vi har legepladser som er værd at lege på; at vores udeområde er et udflugtsmål i sig selv. 
At vores legerum forandrer og udvikler sig ud fra børns og voksnes ønsker og ideer. 
At vi har dyrene omkring os i hverdagen og liv på institutionen udenfor åbningstiden. 
At institutionen bruges af børn, forældre og personale hver dag i ugen, året rundt. 
Oplevelsen af omverdenen som åben... af at mulighederne er mange, verden er ikke færdig "en gang for alle". Vi har en historie, som både er usynlig og synlig; den ses f.eks. på alt det værdifulde skrammel og rod som findes i lader og vognporte og som får børnene til at tænke: Verden er større end mig! Der har været nogen før... hvad mon der gemmer sig omkring det næste hjørne?... 

"Institutionens placering i byen" 
At vi som institution forbinder os med omverdenen og ikke lukker os inde "bag hegnet". 
At vi sammen med børnene bruger de omgivende rum: Tager i skoven, på cykelture, til børnefødselsdag, hjemmebesøg, spiller rollespil... 
Vi er med til at udvikle byen ved at skabe rum i nærmiljøet, hvor børn kan agere; byen bliver synlig for børnene og omvendt med bl.a. børnefestuge og juletræstænding i Centeret... 

"Kolonierne" 
At relationerne til de andre - børn og voksne - også kan bære og udvikles når vi bevæger os udenfor institutionens og hverdagens rammer. 
Kolonierne har altid været vigtige og med til at gøre årene forskellige. Vi får oplevelser og erfaringer med hinanden og med fremmede steder, som vi ellers aldrig ville få. Børnene oplever glæden ved at bryde grænserne for det de troede de kunne; at sove uden far og mor, overnatte i det fri, cykle mange kilometer... 

"Forældre og personale som kulturbærere" 
Baunegården er udviklet gennem et mangeårigt arbejdsfællesskab som rummer forældre såvel som personale. 
Kernen i samarbejdet med alle forældre er alle de enkelte børns trivsel. Men derudover har vi også brug for forældrene som samarbejdspartnere, når det handler om at skabe de bedst mulige betingelser for børnenes liv i institutionen; som inspiratorer, konstruktive kritikere, praktiske hænder og meget mere. Mange af vores projekter og traditioner er afhængige af forældres opbakning og medvirken. 

"Traditioner" 
Årets gang på Baunegården er kendetegnet ved tilbagevendende begivenheder. Nogle af disse deler vi med resten af byen, andre retter sig indad mod institutionen. 
Traditioner er med til at gøre dagene forskellige; de giver på samme tid afveksling og forudsigelighed. Børnene kan glæde sig til dét, der snart skal ske. Traditionerne må ikke blive til snævre projekter eller mekaniske gentagelser. Vores traditioner skal være rummelige; hvert år en ny udfordring. Det gælder om at holde Baunegård levende - traditionerne skal både vedligeholdes og forandres.