Samarbejde mellem forældre og pædagoger

Vi spurgte på et forældremøde i børnehaven, hvordan forældrene oplevede samarbejdet. Et af svarene lød:

"I hele åbningstiden gælder det, at forældrene er velkomne i børnehaven. Der er ikke noget, forældre ikke kan være med til. Der er altid tid til en snak, og børnehaven har ikke travlt med at få lukket "før tiden"."

Sammenfattende lagde forældrene vægt på:

• At børnene er i centrum
  • Forældrene bliver inddraget
  • Forældrene gør en forskel
  • Forældrene er altid velkomne

Børnehaven skriver:

Vi ser forholdet mellem forældre og pædagoger som et partnerskab, hvor vi gensidigt har brug for hinanden, med hver vores væsensforskellige tilgang og relationer til barnet. Vi deler et ansvar for børnenes trivsel, deres fysiske og psykiske sundhed med forældrene. Vi deler også - i store træk - et billede af den udvikling, som børnene forventes at gennemgå, fra de er knap 3 til ca. 6 år.

Vi har mange små snakke i hverdagen med forældre om hændelser - i børnehaven og hjemme. Børnene fortæller nogle gange ting hjemme, om oplevelser eller forhold i børnehaven, som vi måske ikke kender til. Vi er afhængige af, at forældre fortæller os om det, som børnene er kede af eller utilfredse med i børnehaven. Det kan også være forældrene, som har et spørgsmål til noget, der er sket i børnehaven.

Der kan være sket ting hjemme, som børnehaven har brug for at vide. Der kan være børn, som i en periode ikke vil i børnehave. Eller der er andre konflikter hjemme.

Vi vil gerne have forældres råd i forhold til, hvordan vi imødekommer forskellige børns behov. Det sker også, at forældre bliver inspireret af os i børnehaven, til at gøre ting på andre måder hjemme. Med vores faglighed og brede erfaring med børn, kan vi stille spørgsmål til og gå i dialog med forældre, om hvordan de griber forskellige udfordringer an i forhold til barnet.

Vi taler med forældre om problematikker blandt børnene, hvis deres barn er berørt af dem. Vi fortæller, hvordan vi arbejder med problemerne, og kommer evt. med ideer til, hvordan forældrene kan bidrage.

Når vi i børnehaven oplever en bekymring for et barn, taler vi med forældrene og finder ud af, hvad vi hver især kan gøre. Vi følger forløbet og fortsætter det tættere samarbejde, indtil udviklingen går den rigtige vej.

Ind imellem er der svære ting, vi bliver nødt til at tage hånd om i forhold til børnenes udvikling, hvor vi sammen med forældrene beslutter at starte et bredere, tværfagligt samarbejde.

Forældre og personale har sammen et ansvar for institutionen. Når forældre opholder sig i børnehaven ”tæller de med”. De er ikke bare gæster.

Der er mange forældre som sammen med personalet involverer sig i institutionens vedligeholdelse, i forskellige arrangementer, i bestyrelsen, i pasning af dyr i weekenden og meget mere. Forældre låner Baunegården til børnefødselsdage og familiefester. Ejerskabet til institutionen er bredt ud til mange familier. Læs mere om forældres involvering på Baunegård i afsnittet om Vores institution.