Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsel og udvikling

Når vi taler om børn, som hver dag færdes i et stort frirum, om børn som står på egne ben, lærer at klare konflikter selv, oplever at finde ny tryghed trods et savn af forældrene, selv mærker kulde og kedsomhed osv. - så er det ikke noget børnene gør alene. Vi voksne er hele tiden til stede, sammen med børnene eller lige i nærheden og sikrer os, at alle finder deres vej i udfordringerne på en god måde, og ikke oplever sig ladt alene.

Vi hjælper børnene på talrige måder med alt mellem himmel og jord, ligesom vi er med til at udvikle deres legerum og børnehavens legeplads, snakker med dem om ALT, sætter små aktiviteter i gang, eller større projekter, fodrer gederne, tager på ture, tænder bål, stryger perleplader og bygger en hule, tegner en vejbane, fylder et soppebassin. Sætter musik på, læser en bog og spiller et spil, smører en mad, hvis nogen er sultne.  Og meget mere. I det frirum som børnene færdes og leger i, er vi hele tiden til stede.

Alle børn har indimellem brug for vores hjælp eller nærvær for at klare små bump på vejen, men det sker også, at der er børn, som har brug for en mere omfattende indsats, for at blive glade for deres liv i børnehaven, at være aktive og finde venner, at trives og fortsat udvikle sig. Det er en væsentlig del af vores arbejde - at dele spørgsmål og bekymringer omkring børnene med forældrene, og samtidig sørge for at børnene får den hjælp de har brug for af os i børnehaven, når noget er svært. Den enkelte pædagog tager ansvar, vi taler sammen i personalegruppen og alle involveres i arbejdet, og vi bliver ved indtil det går den rigtige vej.

Vi har klare billeder af de kvaliteter, som vi ønsker at børnene skal møde i børnehaven, af hvordan dagene skal være for at børnene oplever at have det sjovt og lave noget de synes er spændende og meningsfuldt. Vi har også klare billeder af hvad alle børn skal lære i de år de går i børnehaven. Samtidig er børnene forskellige, lærer ting i forskellig rækkefølge, og har forskellige interesser. Alle skal ikke kunne det samme, både børn og voksen skal blive gode til at være de forskellige mennesker, de er. I børnehavens pædagogiske læreplan kan man læse meget mere om alt det der foregår i børnehaven, og om hvad børnene oplever og lærer.