Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehavens betydning i børnenes liv

Børnehavens betydning i børnenes liv.

”Hvad er det børnehaven giver børnene, som de ikke i samme grad har mulighed for at få derhjemme?”  - her er vores bud på nogle svar:

 

 

Et stort ”eksperimentarium”

- hvor man kan prøve meget af i frie rammer

- hvor der er andre muligheder end hjemme:

Fx: dyr, cirkus, koloni, mad, musik, teater, cykelture, reb-gynger, ingen skærme

med en KÆMPE ressource i de andre børn

- at spejle sig i andre, finde sine egne styrker, få inspiration, fælles    erfaringer, venner

Tid til at lege

- i et børneunivers: en fordybelse i nuet, processen, udførelsen, opfindelsen, oplevelsen – uden at bekymre sig om målet, formålet eller fremtiden

 

 

Et møde med samfundet

(i en af samfundets institutioner)

INDDRAGELSE, OPDRAGELSE

ET møde med voksnes kultur

En oplevelse af sin egen plads

– blandt andre

– blandt jævnaldrende

 i en større sammenhæng, som

forbereder én til livet fremover

 

 

En vigtig social læring

(og opdragelse til demokrati)

ved at iagttage, følge, føre an,

tage og give, tage hånd om,

afprøve balancer,

vise hensyn, sætte sig igennem

 

Kendskab til omverdenen

 

At være del af et fællesskab

At blive del i et fællesskab via deltagelse

 

At tage ansvar og udvide sit perspektiv:

Børnene øver sig i - med de voksnes hjælp - at løse problemer selv, man må finde ud af det med hinanden, der er ikke regler som giver svar på alt.

Der er mange ting, man udemærket kan have forskellige meninger om.

Man kan tro forskelligt.

 

…vi synes det er et vigtigt perspektiv at have med sig - at børnene ikke skal i børnehave, fordi forældrene skal på arbejde, og ikke selv kan passe dem, men fordi børnehaven er et vigtigt sted i børns liv - derfor kommer her et par bud mere:

 

 

At undvære sine forældre

- og måske også savne dem, i børnehaven eller på koloni

giver børnene mulighed for at se sig selv i et nyt lys,

at mærke deres egen styrke,

– at hvile i og bygge på relationerne til andre, tætte voksne:

 

At bygge sin egen identitet videre

At blive set af andre voksne og børn – fri for følelser og mønstre ”hjemmefra”

At være kendt

– genkendt, forstået, anerkendt

 

 

 

At have sit eget sted

At stå på egne ben

”det er MIN børnehave!”

 

 

 

At være en blandt mange

– at opleve og håndtere konflikter, modstand, smerte, fællesskab,

Det dur ikke ALTID at ville have først…

 

At dele med andre og dele ud

– at stå i kø og vente på tur

– at klare en del på egen hånd

- at dele sol og vind

 

 

 

At mærke selv:

sult, kulde, følelser,

kedsomhed

og tage sagen i egen hånd

 

 

 

– at tage initiativ

At få det sjovt med andre

– være med til at sætte noget i gang som er spændende og meningsfuldt